Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijn Kanaal | 17 januari 2019

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Who needs sleep?

Who needs sleep?

Elke ochtend met veel moeite je bed uit komen, een veel voorkomende gebeurtenis voor veel scholieren. Het maakt niet uit hoe laat je bent gaan slapen, je wordt altijd moe wakker. Dat zorgt ervoor dat tieners nog láter naar bed gaan. Dit is natuurlijk de verkeerde instelling, maar joh, wat boeit het, sleep is for the weak.

Ja ja, sleep is for the weak. Totdat je de volgende dag half gapend en knikkebollend in de klas zit, spijt dat je toch niet een paar uurtjes eerder naar bed bent gegaan. Je belooft jezelf vroeger te gaan slapen, terwijl je maar al te goed weet dat dat niet gaat gebeuren.

‘Nee geloof me, dit is echt de laatste aflevering,’ ‘Ja, ik lees alleen dit hoofdstuk nog even…,’ en dan heb je de geweldige gesprekken op app nog, die tot laat in de avond kunnen duren. Want wie, met een gezond, uitgerust stel hersens, gaat nou een gesprek eindigen als het gezellig is? Je kan er niet omheen, elke avond is er wel een happening, wat ervoor zorgt dat je vooral niet gaat slapen op de tijd die je met jezelf had afgesproken.

Hoeveel slaap heeft een puber eigenlijk nodig om zo fris als een hoentje de volgende dag in de les te zitten? Na wat research bij een onuitputtelijke bron, genaamd Google, kwam ik er, zonder enige gesnauw door korte nachtrust, achter dat een puber ongeveer negen uur slaap nodig heeft. Wat bijna een onmogelijkheid is. Wat mij ook opviel is dat jonge mensen een zogenaamd ‘verschoven bioritme’ hebben. Het is zelfs onderzocht dat een puber wakker maken om zes uur ’s ochtends hetzelfde effect heeft als een volwassene wekken om drie uur ’s nachts. Dit komt doordat het lichaam van een puber z’n diepe slaap opeist. Kortom, zes uur is geen opstaantijd. Het tekort aan slaap heeft bij veel puberende scholieren een negatieve invloed op de schoolprestaties. Zoals de meesten al weten, komt dit door de slechtere concentratie en verminderde creativiteit van het geheugen. En voor de stereotype meiden die er alles aan doen om het perfecte lichaam te krijgen: slaaptekort kan de kans verhogen op overgewicht en obesitas. Dus in plaats van naar de sportschool te gaan, raad ik je aan om wat eerder je bed in te stappen.

Natuurlijk is eerder naar bed gaan makkelijker gezegd dan gedaan. De felle beeldschermen van computers en telefoons zijn erg aanlokkelijk voor de pubers van nu. Want wie gaat er nou lezen voor het slapen? Dat is zo ouderwets, niemand doet dat meer. Toch is het lezen van een boek beter dan op je telefoon of laptop zitten voordat je gaat slapen. Maar wij pubers zijn gewoon eigenwijs en willen vooral niet naar de raad van onze lieve moeder luisteren, ook al weten we, hoe vermoeid we ook zijn, diep van binnen dat ze gelijk heeft.

Als dwarsliggende puber ging ik ook op zoek naar andere oplossingen. Elke keer lees ik ‘eerder slapen,’ ‘geen telefoon voor het slapengaan,’ ‘beweeg veel,’ en ga zo maar door. Het internet en de stimulerende woorden van je moeder geven alleen dingen die WIJ zouden moeten veranderen. Maar tijdens mijn onderzoek naar hoeveel slaap pubers nou echt nodig hebben, kwam ik erachter dat in verschillende landen, zoals de Verenigde staten en Australië, allerlei proeven zijn gedaan met het verplaatsen van schooltijden naar andere tijden op de dag. Het is aangetoond dat de resultaten van deze scholieren beduidend beter zijn dan de scholieren die eerder beginnen. Dus als het Anna van Rijn hieraan meedoet, zal dit tevredenheid geven bij zowel scholieren als docenten.

Jorgie Hendriks

Geef uw mening