Anna van Rijn Kanaal

Weg met de vakkenpakketten

Op de middelbare school is de keuze van een profiel één van de eisen voor overgang van de onderbouw naar de bovenbouw. Voor havo en vwo heb je de keuze uit natuur en gezondheid (NG), natuur en techniek (NT), economie en maatschappij (EM) en cultuur en maatschappij (CM). De beslissing om pakketten in te stellen kwam waarschijnlijk uit de redenering dat het dan makkelijker zou zijn om door te stromen naar je vervolgopleiding. Toch blijf ik vakkenpakketten vrijwel nutteloos vinden.

Het is veel belangrijker om de sterke punten van een leerling te accentueren. Dat voorkomt ook dat juist de zwakke punten van leerlingen erg naar voren komen. Heel leuk als leerlingen het geluk hebben dat een vakkenpakket aansluit bij hun betere schoolvakken. Maar het heeft een negatieve invloed op de kinderen die wat meer moeite hebben met school.

Zelf heb ik het economie en maatschappij-profiel. Niet dat ik een EM-profiel wilde. Ik leunde veel meer naar een CM-profiel. Maar aangezien de Franse en Duitse taal altijd mijn zwakke punten waren, was EM vrijwel de enige optie voor mij. Nu zit ik vast aan vakken waar ik matig of minder goed in ben. Ik denk dan ook dat het slagingspercentage misschien wel kan stijgen als de keuze tussen vakken ruimer wordt.

Het zou veel beter zijn als ze proberen te focussen op wat de leerling later wil doen. In mijn geval heb ik in principe niet één van de vakken die ik nu heb nodig voor de studie dat ik later wil doen. Dat is het geval voor veel studies. En zelfs als je een vak wel echt nodig hebt, is de kans groot dat je dan ook aanleg voor dat vak hebt. Dus kies je het automatisch. Voor het geval je een vak niet hebt en je wilt toch per se in die richting, is er altijd de optie om op het VAVO (onderwijs voor volwassenen, red.) versneld examen te doen in dat vak.

Het is weinig moeite om gewoon geen vakkenpakketten te hebben. De kernvakken moeten wel blijven natuurlijk, maar ik blijf achter mijn punt staan dat vakkenpakketten vrijwel nutteloos zijn. Ik snap niet wat het probleem zal zijn om meer op de sterke punten en interesses van de individuele leerling te focussen. Dat maakt het maken van roosters vast ingewikkelder, maar daar staat een hoger slagingspercentage tegenover. Dan maar wat extra menskracht op het roosterbureau.

Chatoun Mohsenpoor

Voeg een reactie toe

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links