Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijnkanaal | 20 november 2018

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Tijd voor ‘climate change’!

Tijd voor ‘climate change’!

De race naar een plekje naast de verwarming, leraren die klagen over het dragen van jassen in het klaslokaal en lokalen met beslagen ramen en een muffe geur. Het zijn allemaal dingen die de leerlingen van het Anna  Lyceum maar al te bekend voorkomen.

Mateloos erger ik me al jaren aan het feit dat ik in het MAW-lokaal het gevoel heb dat ik in de tropen zit, maar vervolgens door een ijskoude gang loop naar het lokaal Nederlands waar ik tot slot beter mijn skibroek aan had kunnen trekken. Daarom besloot ik eens wat nader onderzoek te doen naar het klimaatprobleem op onze school. En wat blijkt? Het klimaat op scholen is al jaren een groot aandachtspunt van de Nederlandse overheid. In 40% van de Nederlandse scholen is een ongezond klimaat geconstateerd. Ook werd bekend dat een ongezond klimaat al snel kan leiden tot ziekmeldingen, wat natuurlijk een perfecte verklaring geeft voor het grote aantal afwezigen tijdens toetsweken. Mocht het hier toch niet de oorzaak van blijken te zijn, dan is het dat wel voor het aantal sniffende, hoestende en bacterieverspreidende leerlingen.

Tijdens mijn onderzoek ben ik er ook achter gekomen dat het klimaat in een klaslokaal erg afhangt van de leraar. Dit klinkt misschien heel logisch, maar dit is misschien wel de reden waarom leerlingen veel vaker ziek zijn dan leraren: leraren hoeven niet constant van temperatuur te wisselen!

Uiteraard mogen leraren vervolgens wel klagen als leerlingen de verwarming aanzetten of een raam open doen (óf met een jas aan in het lokaal zitten). Zo draagt mijn docent Nederlands altijd een colbertjasje, waardoor de ramen altijd open staan. Mijn MAW-docent draagt daarentegen het hele jaar door hetzelfde aantal lagen, waardoor de verwarming altijd op zijn hoogst staat. Nu wil ik niet de indruk wekken te twijfelen aan de modebewustheid van mijn leraren, dat zou ik als leerling natuurlijk nooit doen. Maar net als kledingstijl, heeft elk persoon ook een andere voorkeur voor temperatuur. Anders zou je ook niet dagelijks korte jurkjes en dikke coltruien gezellig naast elkaar zien lopen.

Samenvattend hoop ik hiermee een klein beetje als spreekbuis te kunnen dienen voor mijn medeleerlingen, die, net als ik, dagelijks te kampen hebben met wereldreizen waar zij niet om hebben gevraagd. Ook hoop ik dat ik hiermee leraren stimuleer om samen even na te denken over een temperatuur waar zij allemaal blij van worden en die zij samen kunnen aanhouden. Omdat ik denk dat dit moeilijk zal gaan, zou ik ze ook nog willen voorstellen om dan samen een kledingstijl uit te zoeken waar zij allemaal blij van worden. Dan hoeven wij leerlingen ons niet constant aan te passen aan de wensen van onze leraren.

Geschreven door een, op het moment, sniffende en bacterieverspreidende leerling die net haar vest heeft uitgetrokken omdat het hier 20 graden is.

Sophie Jansen

Geef uw mening