Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijn Kanaal | 20 juni 2019

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Niet elk museum is saai

Niet elk museum is saai

Een museum bezoeken met school: saai, of eigenlijk toch wel interessant? Dat een museum niet altijd saai hoeft te zijn, hebben wij (Demi Luijten en Yasmin Al-Jarrah) ervaren toen we met de bovenbouwers met tekenen in hun pakket naar twee musea in Amsterdam zijn geweest die nogal van elkaar verschilden.

De dag begon goed, want we hoefden pas om kwart voor negen op school te zijn om ons te melden. Om negen uur reed de bus weg, en we vermaakten ons met het spelen van kaartspellen. Na ongeveer een half uur kwamen we in Amsterdam aan, en gingen we te voet verder naar de Hermitage. Dat is een nevenvestiging van de grote Hermitage in Sint-Petersburg (Rusland). Om de zes maanden ontvangt Amsterdam een nieuwe, tijdelijke collectie uit Rusland.

We werden vrolijk ontvangen, met heliumballonnen, waar op stond “Word ook Hermitage-vriend!” We waren het nog aan het overwegen, maar toen wisten we nog niet wat ons te wachten stond. Nadat we onze spullen hadden opgeborgen, werden we in drie groepen verdeeld. Iedere groep kreeg iemand aangewezen die hen zou rondleiden door het museum. Eerst gingen we naar het voormalige verpleeghuis, dat deel was van de Hermitage. Daarna kregen we een rondleiding door ‘de schatkamer’. Dat is een ruimte met de mooiste kunstwerken van het museum, die gemaakt is voor het 10-jarige jubileum van de Hermitage-Amsterdam. Er zaten zeker mooie schilderijen tussen, maar bij de rondleiding moesten we bij elk schilderij ongeveer tien minuten naar een verhaal luisteren. In het begin was het nog wel interessant, maar na een paar minuten haakten veel mensen af, omdat het saai begon te worden. Zo gingen we elk schilderij af, en dat duurde best wel lang.

 

 

Er zaten ook aparte kunstwerken tussen. Het zwarte ding op het plaatje hiernaast, helemaal rechts, is bijvoorbeeld gemaakt van kevers. Na de rondleiding kregen we tijd om zelf door het museum te lopen. Dat was een stuk leuker, want nu kon je in je eigen tempo naar de kunstwerken toe die je zelf leuk vond. Na twintig minuten moesten we verzamelen om naar het volgende museum te gaan.

Na een tijdje te hebben gelopen, kwamen we aan bij het Stedelijk Museum van Amsterdam. Daar kregen we een halfuurtje de tijd om te lunchen, wat veel leerlingen besteedden aan wat lekkers halen bij de Albert Heijn om de hoek. Voordat we naar binnen gingen kreeg iedereen eerst een blad met opdrachten die je in het museum moest maken. We kregen hier geen rondleiding: we mochten zelf door het museum lopen. Dit vonden wij een stuk leuker, niet alleen omdat je zelf je tempo kon bepalen, maar ook omdat er veel moderne en aparte kunstwerken te zien waren. Je had bijvoorbeeld ook video-art: geanimeerde filmpjes van mensen in plastic zakken en een ‘eindeloze’ loop van een balletdanseres.

Om 14.00 gingen we naar de bus om terug naar het Anna van Rijn te rijden. Ook al denken we niet dat we ooit nog terug willen naar de Hermitage, het Stedelijk Museum was wel heel leuk. Al met al was het dus een geslaagde excursie.

Yasmin Al-Jarrah en Demi Luijten

Geef uw mening