Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijn Kanaal | 12 december 2018

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

LOB, wat is dat eigenlijk?

LOB, wat is dat eigenlijk?

Iedereen heeft er wel eens van gehoord, LOB of de decaan.net, maar ik denk dat ik voor velen van ons spreek als ik zeg dat niemand zich daar echt mee bezighoudt. Ook leraren besteden niet veel tijd en aandacht aan Loopbaanori├źntatie en -begeleiding, hierdoor worden leerlingen ook niet geprikkeld tot het maken van de opdrachten die bij de LOB horen. Hoe komt dit toch?

Allereerst zijn de opdrachten die je moet doen niet erg moeilijk en volgens velen voegen ze niet veel toe aan wat je al weet van jezelf. Ook worden de opdrachten die wij inleveren niet gecontroleerd door onze mentoren of mentrices. Hierdoor is de prikkel om de opdrachten goed te doen heel gering, wat er alleen maar meer voor zorgt dat leerlingen de opdrachten onzorgvuldig invullen.

Natuurlijk zijn er ook veel positieve kanten aan de LOB. Op de decaan.net kan je veel informatie vinden over studies en kan je ook in contact komen met mensen die de studie al volgen of hebben gevolgd. Verder kan je als leerling ook veel beroepskeuzetesten doen om zo meer een idee te krijgen welke banen en/of studies er bij je passen.

Dus als leraren het LOB meer onder de aandacht brengen bij de leerlingen en er zelf ook meer aandacht aan besteden tijdens mentorlessen of andere uren, dan kan het idee van LOB best wel een leuk en zinvol idee worden. Dus leraren, jullie weten wat er te doen staat om LOB meer in trek te krijgen bij de leerlingen (en dan heeft meneer Smits ook een leukere baan).

Bas van Zanten

 

Geef uw mening