Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijnkanaal | 20 november 2018

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Laat je nakijken!

Laat je nakijken!

In school is er iets waar bijna alle leerlingen het met elkaar over eens zijn: toetsen en proefwerken zijn een nachtmerrie. Dit kan veroorzaakt worden door allerlei dingen, zoals de hoeveelheid leerwerk, hoeveel vrije tijd er na het leren nog overblijft en redenen die bij een ander persoon ligt dan de leerling.

Een kleine steekproef wijst uit dat de meeste irritaties worden veroorzaakt door leraren. Hier zijn de drie grootste irritaties onder leerlingen over toetsen.

1) De duur van het nakijken: leerlingen vinden dat de leraren de toetsen binnen één dag moeten nakijken. Maar leraren moeten veel toetsen nakijken en willen raar genoeg ook nog vrije tijd hebben. Veel leerlingen zijn zo ongeduldig dat ze elke dag naar leraren toelopen om te vragen of het cijfer er al is. En hoe langer het duurt voordat een cijfer bekend is, hoe erger leerlingen beledigd zullen zijn over een laag cijfer.

2) De kwaliteit van het nakijkwerk: soms, als het laat wordt met het nakijken van toetsen, maken leraren wel eens een foutje. Dan rekenen ze iets fout wat eigenlijk goed zou moeten zijn. Het omgekeerde kan ook, maar dat vindt niemand erg. Als een docent een toets teruggeeft, gaan de leerlingen vaak los als een stel gorilla’s. Leerlingen verwachten dat zij meteen een voldoende krijgen als de docent een fout heeft gemaakt, maar meestal komt er hooguit een paar tienden bij. Irritant!

3) Het feit dat docenten fouten niet kunnen toegeven: als een docent een fout maakt met nakijken en een leerling ziet dat, dan hoopt de leerling natuurlijk dat de leraar dat wil verbeteren. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Dit komt door docenten die hun fout niet willen toegeven omdat hun trots in de weg zit. Leraren gebruiken dan standaardsmoesjes als: ik ben de Leeraar, dus ik heb gelijk; je antwoord is toch net anders dan het antwoordenboek; ik kan het niet goed lezen of:  maar dat staat er niet. Klinkt bekend, toch?

Conclusie: foute antwoorden in toetsen kunnen te maken hebben met het leerwerk van de leerling, maar ook met het nakijkwerk van de leraar. Helaas maakt dat voor het cijfer vaak niet zoveel uit.

Jordy van Nuijs

Geef uw mening