Anna van Rijn Kanaal

ICT: even geduld a.u.b.

Vorig schooljaar is de hele onderbouw begonnen met laptops op school te werken en sinds dit jaar geldt dat ook voor de bovenbouw. Maar dat betekent nog niet dat alles probleemloos verloopt. De school is ermee bezig alle problemen op te lossen.

Onder deze problemen valt bijvoorbeeld het bekende ‘geen wifi-probleem’. Volgens mevrouw Cornelissen, een van de docenten die zich met ICT bezighouden, kan oorzaak en oplossing van alles zijn. Bijvoorbeeld het verkeerd invoeren van wachtwoorden en identificatie. Zorg er dus voor dat je goed oplet tijdens het invoeren van deze gegevens. Ook kan het zijn dat er aan het begin van de dag staat dat je beperkte wifi-verbinding hebt. Dit komt doordat het wifi-netwerk alle apparaten na drie uur uit het systeem gooit, zodat het niet al te snel helemaal vol raakt. Hierdoor moet het systeem jou opnieuw in het systeem toelaten op de volgende ochtend.

Verder hebben veel leerlingen in het vorige jaar veel problemen gehad met de sterkte van de wifi, en als je wifi had was die meestal heel erg traag. De school heeft dit probleem opgelost door wifi-versterkers te plaatsen in de lokalen waar het kon. Er kunnen ook niet te veel geplaatst worden, want dat veroorzaakt storing omdat de verschillende netwerken elkaar dan overlappen.

Er was een tijdje ook behoorlijk wat ophef over de niet-werkende boeken online. Veel mensen dachten dat dit te maken had met de wifi-verbinding en gingen daarom vaak naar de afdeling ICT. Maar als het goed is, deden de boeken het thuis in veel gevallen ook niet. Betekent dit dan dat het aan je laptop ligt? Of aan de internetverbinding thuis? Absoluut niet, dit probleem had te maken met een storing in het systeem van Noordhoff zelf. Om hier meer informatie over te krijgen hebben we mevrouw Van der Knaap een paar vragen gesteld. Zij gaat over de koppeling van de digitale leermiddelen aan It’s Learning.

Ook het probleem met de digitale boeken kan verschillende oorzaken hebben. Het grootste probleem waar veel leerlingen in de eerste week van school last van hadden was dat veel online-boeken het niet deden. Dit kwam door een DDOS-aanval op Noordhoff. Noordhoff heeft dit probleem ondertussen opgelost.

Een ander probleem was dat veel leerlingen hun boeken niet op hun eigen naam hebben besteld. Hierdoor konden ze op It’s Learning de boeken niet aan jouw naam koppelen en kon je de boeken dus ook niet openen. Zorg er dus voor dat je boeken op jouw naam besteld zijn. Is dat nog niet het geval, dan moet je er zelf voor zorgen dat het zo snel mogelijk gedaan wordt.

Ook is er een probleem met de bandbreedte bij Noordhoff: er zijn te veel laptops die de boeken gebruiken en niet genoeg bandbreedte. Noordhoff is bezig om dit op te lossen, maar het kan nog wel even duren. Mocht het zijn dat er in de toekomst nog klassikale problemen zijn met het openen van de boeken op Noordhoff, dan betekent dit dat er bij Noordhoff weer een stroring is. Je kunt op de site van Noordhoff zelf bekijken welke storingen er aan de gang zijn:  https://services.noordhoffuitgevers.nl/VeelgesteldeVragen.aspx .

Als het individuele problemen zijn, kan je altijd bij ICT of bij mevrouw Van der Knaap langsgaan. Ook kan je persoonlijk contact opnemen met de klantenservice van Noordhoff. Een andere heel simpele tip van mevrouw Van der Knaap bij een probleem met het openen van boeken: sluit alles af en start je laptop opnieuw op. Op Anna Actueel staat nog meer informatie over het Noordhoff-probleem.

Eline Bouwmeesters en Shrila Sukul

 

 

 

Voeg een reactie toe

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links