Anna van Rijn Kanaal

Het waterdichte leerplan

De gesloten rolgordijnen zorgen voor twijfel over het bestaan van een lichtbron aan de andere zijde van het kamer. De gemixte geur van koffie, zweet en inkt walmt overal, als ware het een ontplofte parfumeriezaak.

Logo ANNAlyseErgens op de grond in het midden van de kamer ligt een leerling als een rups in een cocon van lakens verstopt, omringd door papieren en boeken. Het oogwit van de leerling is rood en doordrenkt met kleine adertjes, maar de ogen zelf zijn wijd open gesperd. We aanschouwen hier een bekend schoolritueel. De toetsweek slaat toe als een panter waarvan je wist dat die op de loer lag, maar de leerling laat zich niet zo makkelijk vellen.

Leerlingen hebben al lang het ei van Columbus uitgevonden wat betreft een toetsweek: een balans van minimale inzet en een maximaal rendement. Met andere woorden: de leerling steekt zo min mogelijk tijd in de voorbereiding van een toets, met liefst een voldoende als resultaat. Niet elke leerling gebruikt deze tactiek, maar hij is desalniettemin volop in gebruik. Wallen die hangen tot aan de tepels en vlekken inkt in het gezicht worden dan eventjes genegeerd, want deze aanpak levert op langere duur veel vrije tijd op en het doel wordt immers behaald.

Volgens sommigen is deze methode vooral bij de jongens in gebruik. Ik ben het hier persoonlijk absoluut niet mee eens. Misschien dat we een kleine meerderheid vormen, maar het ontbreekt ons aan make-up en charme om de consequenties van dit leerritueel te verbloemen. Het is dus slechts schijn dat de dames zich niet van deze formule bedienen.

Docenten zijn het niet altijd eens met onze waterdichte methodes, maar ze kunnen gerust zijn: leerlingen weten dondersgoed waar zij mee bezig zijn. Dit koelbloedige leerplan wordt namelijk veel minder vaak toegepast door onze ambitieuze examenkandidaten. Hier is de stress dermate hoog, dat de gok niet wordt gewaagd. Ook moeten onze lieve docenten niet de fout maken dat dit een product is van verkeerd plannen. Doorgaans hebben wij, de leerlingen, doelbewust voor deze aanpak gekozen. En hij werkt toch?

We leven in een zesjescultuur en dit is niet iets beschamends of zorgwekkends. Uiteindelijk is die toetsweek voorbij en onze bloeddruk weer normaal. En uit de cocon van lakens zal een trotse leerling zich ontpoppen, als de formule weer positief heeft uitgepakt. De toetsen zijn afgerond en het duurt weer een tijd voordat de volgende op stapel staan. Nu is er weer volop tijd om te Netflixen.

Jeff van Pommeren

 

 

 

 

 

Voeg een reactie toe

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links