Anna van Rijn Kanaal

Het Nieuwe Jaar en de Nieuwe Teleurstellingen

Ik zeg nu het voor de hand liggende, maar elk jaar wordt het weer december. December is een maand waarin dingen te snel lijken te gaan. Alles en iedereen is druk, drukker dan normaal. Dan is er een moment van rust wanneer je alleen bent met je gedachten.

Je begint na te denken over vorig jaar rond hetzelfde moment. Je begint terug te denken aan mogelijke voornemens die je zelf of met vrienden of familie hebt gemaakt. Je begint je af te vragen of je je voornemens om gewicht te verliezen, gezonder te eten, te stoppen met roken, je meer te concentreren op het positieve in plaats van het negatieve (en de lijst gaat maar door) wel zijn gelukt. Alleen om te beseffen dat je waarschijnlijk in dezelfde positie bent als vorig jaar en dat het zeer waarschijnlijk dat je nog steeds dezelfde problemen of onzekerheden hebt als vorig jaar.

Er is een studie uitgevoerd door de Universiteit van Scranton, waaruit blijkt dat slechts acht procent van de mensen de goede voornemens voor het nieuwe jaar echt uitvoert. Intussen houdt ongeveer tachtig procent zich niet aan de goede voornemens voor het nieuwe jaar.

Waarom falen de meeste mensen met goede voornemens voor het nieuwe jaar? Daar zijn veel verschillende redenen voor. Sommige mensen willen niet echt veranderen of hebben niet genoeg discipline om dit te doen. Het is tenslotte belangrijk om je ‘mindset’ achter je acties te hebben en de juiste motivatie te hebben. Sommigen stellen de verwachtingen ook veel te hoog. Het is niet realistisch om te denken dat je je dieet, dagelijkse routine of normale gewoonten in een oogwenk kunt veranderen wanneer januari begint.

Ik denk dat een van de belangrijkste redenen waarom de voornemens voor het nieuwe jaar mislukken, het ‘false hope syndrome’ is, voor het eerst geïdentificeerd door psychologieprofessor Peter Hermann. Het betekent dat je de valse hoop hebt dat deze voornemens je ware innerlijke zelf weerspiegelen, terwijl ze dat meestal niet doen. Daar is niets mis mee. Met voornemens hopen we onszelf te verbeteren in de hoop dat we gelukkiger zullen zijn. Het ding is: niets is zo eenvoudig. Als we onszelf willen verbeteren, kunnen voornemens helpen om dat te bereiken, maar het zal niet onmiddellijk gebeuren en er is meer dan slechts een goed voornemen voor nodig.

Wat misschien beter werkt, is ook je denken en je standaardgedrag veranderen. Je moet je voornemen integreren in je schema. Wat wel belangrijk is om hier de juiste motivatie voor te hebben. Wil je afvallen en meer sporten? Maak tijd vrij om dit te doen en werk met realistische ingeplande tijden. Het is prima om te beginnen met eens in de twee weken of wat in je schema past. Over de motivatie met dit voorbeeld: doe het omdat je wilt, niet om bijvoorbeeld aantrekkelijker te zijn voor andere mensen. Dat telt voor de meeste dingen: doe het om jezelf te verbeteren, niet voor iemand anders.

Het is prima om jezelf niet meteen te verbeteren. Houd dingen realistisch en wees niet te streng voor jezelf als je niet zoveel gewicht verliest als je wilt, je een paar dagen ongezond eet of terugvalt in andere slechte gewoonten.

Chatoun Mohsenpoor

Voeg een reactie toe

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links

Wees de eerste bij nieuwe content!

Krijg een seintje als er nieuwe content is geplaatst! Meld hieronder gratis aan!

Volg ons ook op:

Handige links