Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijn Kanaal | 12 december 2018

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Gaat ook Anna genderneutraal plassen?

Gaat ook Anna genderneutraal plassen?

Neem een moment, haal diep adem en vraag jezelf het volgende: wat ontbreekt er op onze school? Ga rechtop zitten, denk er even over na. Extra zitplaatsen in de aula voor in de pauze? Werkende handdoekrolmachines? Kloppende roosters? Zelfrespect? Existentiële antwoorden? Nee, het juiste antwoord is: genderneutrale toiletten! Althans, volgens de schoolleiding.

Het cynische beetje terzijde, waar hebben we het eigenlijk over? Naar aanleiding van een tip, gekregen van een vogeltje, zijn wij naar de directeur gegaan. We kunnen inmiddels het verhaal vertellen. Het blijkt dat enkele leerlingen persoonlijk hebben gevraagd om transgender toiletten. Het gaat om twee leerlingen die het graag zouden willen hebben. Van de Gronden ziet het zelf ook wel zitten, hij had het over de gedachte van diversiteit en acceptatie die wij als school uit willen dragen.

Er blijken dus verdedigbare intenties achter te zitten en het is ook zeker niet slecht hoe de school ingaat op directe verzoeken van leerlingen. Maar laten we deze gedachtes in perspectief plaatsen: het is 2018, de tijd van de heilige diversiteit, dus komen we iedereen tegemoet of helemaal niemand. Dit is een conversatie die wij nu blijkbaar moeten hebben.

Maar de discussie lijkt niet helemaal in de realiteit geworteld te zijn. Onze politieke correctheid en moraliteit zitten weer eens in de knoop en de argumenten komen van dezelfde plek als waar emoties vandaan komen. Het oneindige streven naar inclusiviteit en diversiteit is tegenwoordig gelijk aan degelijkheid. Wij moeten ons als school blijkbaar op onze beurt afvragen of we mee gaan doen aan de hype.

Op onze openbare school moeten we accommodaties maken waar nodig, maar niet om retoriek-geladen redenen of om er moreel mooier uit te zien. Wat misschien nog belangrijker is, is de vraag wie je nu eigenlijk helpt met de nieuwe wc’s. Uit onderzoek, gedaan naar transgender kinderen en jongeren in Nederland, blijkt dat transgenderisme het in zo’n 63% van de gevallen niet volhoudt tot in de volwassenheid. Transgenderkinderen blijven meestal niet trans. Wat gebeurt er als de omgeving hun gedachtes verder vertroebelt? Kinderen mogen zelf hun speeltjes kiezen, maar genderdysforie kan niet verholpen worden door een half-man-half-vrouw symbooltje op de wc-deur te plakken.

Als dit artikel toch op een pleidooi tegen de transgendertoiletten gaat lijken, dan moet dit nog even: hoeveel gaat het kosten om twee leerlingen blij te maken? Of eigenlijk één leerling, als we de statistieken aanhouden. Geld is leuker om te hebben dan te steken in iets wat waarschijnlijk niet gebruikt zal worden, inclusiviteitsretoriek voortstuwt, mogelijk kinderen verder verwart over hun identiteit en ook nog stinkt.

Onze school lijkt een beetje verward over wat er met ons ouders’ geld moet gebeuren. Hier zijn mijn suggesties, voor als we consequent willen blijven met onze uitgaven: een gebedsruimte voor moslims (met een aparte ruimte voor vrouwen), een blindengeleidehond (voor het geval dat we een slechtziende leerling hebben of krijgen, statistisch gezien zal de hond net zo vaak gebruikt worden als de transgendertoiletten), een E-meter voor de scientologisten, een veganistische versie van de snoepautomaat en een tempel. Als we er dan nog steeds niet uit zijn, maak dan het geld gvd maar over naar mij!

Denk jij ook dat we een transgendertoilet nodig hebben, of heb je liever een koffieapparaat of zo? Laat het weten in de comments.

Sewa Hasan

Geef uw mening