Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijn Kanaal | 12 december 2018

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Zoals de meesten van jullie weten heeft de Mediagroep een tijdje geleden een mailtje naar alle leerlingen gestuurd met een enquête over vraag welk merk smartphone het populairst is bij ons op school. In dit artikel presenteren we de resultaten.

Het mailtje met de vragenlijst is verstuurd naar 947 leerlingen. Hiervan hebben maar liefst 158 leerlingen de vragenlijst ingevuld. Dit is 16,7% van de hele school! Deze resultaten worden weergegeven in procenten en om het overzichtelijker te maken is de informatie verwerkt in vijf cirkeldiagrammen. Natuurlijk heeft de een het serieuzer ingevuld dan de ander, maar we namen alles mee in de resultaten om uit te vinden welk merk Anna’s favoriet is.

Het populairste merk

In deze categorie kijken we welk merk telefoon leerlingen op dit moment bezitten. Uit deze gegevens komt een duidelijke winnaar naar voren en dat is het merk dat 50 procent van alle ondervraagden gebruiken: de iPhone van Apple. De runner-up is zoals de meesten wel verwachten Samsung met 34 procent. Deze resultaten zijn voor de meeste mensen geen verrassing als je kijkt hoeveel mensen je met een iPhone ziet lopen door de gangen. Maar op landelijk niveau zie je iets veranderen. Uit een onderzoek van Telecompaper uit het vierde kwartaal van 2017, blijkt dat het landelijke marktaandeel van Apple 30 procent is en van Samsung 42 procent. Hier zie je dat Samsung opeens op nummer één staat. Een verklaring hiervoor is te vinden als je het onderzoek van Telecompaper beperkt tot jongeren tussen de twaalf en twintig jaar oud. Hier zie je dat het marktaandeel van Apple 52 procent is en van Samsung 27 procent. Het marktaandeel van Samsung stond in 2015 net als in ons onderzoek op 34 procent. Hier zie je dat de resultaten van ons onderzoek en het onderzoek van Telecompaper dicht bij elkaar liggen. Natuurlijk ging ons onderzoek niet alleen over Apple en Samsung, maar ook over andere merken als Huawei en LG. De minder populaire merken onder de leerlingen uit ons onderzoek zijn: Huawei met 7 procent; Motorola, LG en OnePlus met 2 procent en als laatste Nokia, Wiko en Google (Pixel) met 1 procent.

Beste functie op een smartphone

In dit onderzoek kijken we niet alleen naar het populairste merk, maar ook wat mensen de beste functie vinden op hun telefoon. In de eerste grafiek zie je de meest gegeven antwoorden op basis van alle merken. Op de andere twee grafieken zie je de beste functies van een iPhone en een Samsung.

In de grafiek voor Apple zie je dat de meeste mensen alles aan hun smartphone leuk vinden en als tweede zijn de mensen met een Apple zeer tevreden met de camera.

 

 

 

 

 

Bij Samsung vinden de mensen hem juist zeer praktisch. Daarna komt bellen en sociale media en elf procent van de mensen met een Samsung vindt het leuk dat er een terugknop op zit. Dit is natuurlijk iets wat je niet vindt op een smartphone van Apple.

 

Nieuwe smartphone?

Uit ons onderzoek is ook gebleken dat leerlingen op het Anna van Rijn zeer tevreden zijn met hun toestel. Maar liefst 51 procent van de leerlingen hoeft op dit moment geen nieuwe telefoon. Van de mensen die wel ‘ja’ hebben gezegd, wil 62 procent een nieuwe Apple smartphone. De meeste voorkomende Apple smartphone hierbij was de populaire en peperdure iPhoneX. Ook wil 24 procent een Samsung en zes procent een Huawei smartphone.

Al met al is gebleken dat de iPhones gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Apple op onze school en in Nederland onder de jongeren het meest populair zijn, gevolgd door het Zuid-Koreaanse Samsung. Daarom wint Apple Anna’s Grote Smartphone-oorlog 2018.

Jonas Stroeven en Colin Voest

Geef uw mening