Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijnkanaal | 20 oktober 2018

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Verzorging verdwijnt, global perspective verschijnt

Verzorging verdwijnt, global perspective verschijnt

Verzorging, die goede oude tijd waarin we in de klas leerden over hoe een kind de was kan doen en de heerlijke geur opsnoven wanneer er een les koken aan de gang was. Veel leerlingen herinneren zich dit heel goed. Maar de eerstejaars kennen dit vak niet. Wacht, wat? Ja, je hoort het goed: verzorging is namelijk vervangen door een nieuw vak: global perspective.

Wat is verzorging?

Voor degenen die niet weten wat verzorging precies is, leg ik graag nog even uit wat het vak precies inhoudt. Bij verzorging leerden we van alles. We leerden over hygiëne, hoe we moesten omgaan met geld, hoe onze hormonen werken, we ontdekten onze seksualiteit en nog vele andere aspecten die je als brugklasser nodig hebt om in de grote wereld te stappen. Ook hadden we projecten als ‘Een kind kan de was doen’ en hoe we bijvoorbeeld beter met het milieu konden omgaan. Hier kreeg je dan ook cijfers voor. Maar niet alleen dat, nee, we kookten ook. Ik denk dat iedereen die verzorging heeft gehad het met mij eens zal zijn dat koken het leukste was aan verzorging. Bij het vak verzorging was het ook erg gezellig en leerden we van alles over de wereld en onszelf. Maar nu is het dus R.I.P. verzorging.

Waarom is verzorging vervangen?

Met een nieuwe directeur hebben komen ook nieuwe plannen. Zo wordt verzorging dus vervangen door global perspective. Dit heeft het Anna van Rijn niet zomaar besloten, het heeft een achterliggende gedachte. Het is een voorbereiding op de vakken waar je later Praktische opdrachten (PO’s) voor krijgt. Ook is het een goede voorbereiding op je proefielwerkstuk. Volgens biologiedocente mevrouw Helleman is het ook goed voor je tweetaligheid, aangezien het vak in het Engels wordt gegeven.

Wat is global perspective?

Na deze voorinformatie kunnen we verdergaan met de hoofdvraag: wat is global perspective? Global perspective is een Cambridge-vak waarbij leerlingen gaan nadenken over global issues, oftewel wereldvraagstukken. Hierbij verdiepen de leerlingen zich in perspectieven, zoals: lokaal, regionaal, nationaal, etc. Ze leren bepaalde vaardigheden aan. Deze vaardigheden zijn: samenwerken, onderzoeken, analyseren, evalueren, communiceren en reflecteren.

Elke periode krijgen de leerlingen een challenge. Bij zo’n challenge moeten ze een werkstuk maken over een bepaald onderwerp, een onderwerp dat heel de wereld aangaat. Zo leren ze niet alleen de vaardigheden hierboven genoemd, ze gebruiken ook hun creativiteit.

Maar verzorging is niet helemaal verdwenen uit dit vak. Aangezien er toch een paar belangrijke onderwerpen in het verzorgingsboek voorkwamen (zoals de werking van hormonen), passen de global-leraren deze aspecten toe in hun lessen.

Erg prettig aan deze global perspective-lessen is dat er geen cijfer voor wordt gegeven, zoals dat wel bij verzorging gebeurde. In plaats van een cijfer krijg je feedback over hoe je iets kunt verbeteren of hoe je het beter zou kunnen aanpakken. Ook beoordelen de leraren je op je inzet.

R-uur koken

Maar wat gebeurt er nu met koken, het leukste onderdeel van verzorging. Misschien had je het al gehoord, maar er komt een R-uur koken voor de onderbouw. Hier kunnen leerlingen zich voor inschrijven via CUP. Tenminste, dit is het plan. Het R-uur is wel beloofd maar nog niet uitgevoerd. Dus we hopen voor de onderbouwleerlingen dat dit uur (of eigenlijk 40-minuutjes) er snel komt.

Lisa Ritfeld

 

 

Geef uw mening