Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijnkanaal | 22 september 2017

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

Van plofklassen naar vrije-uitloopklassen

Van plofklassen naar vrije-uitloopklassen

Plofklassen, klassen met meer dan dertig leerlingen. Het werd in 2013 met een burgerinitiatief aangekaart bij de Tweede Kamer. De motie wilde vooral basisscholen aanpakken, maar het is algemeen bekend dat de middelbare scholen er ook wat van kunnen. Ook bij ons, de bovenbouwleerlingen van het Anna van Rijn.

Vorig schooljaar zat ik bij wel 4 A-uren in een klas met zo’n 37 leerlingen. En dat terwijl de motie streeft naar klassen met niet meer dan 24 leerlingen. Waarom die motie steun verdient? Niet alleen is het irritant om elke les weer extra tafels en stoelen een overvol lokaal in te proppen, dat bovendien stinkt naar pubers. Nee, we moeten ook een beetje medelijden tonen voor onze docenten. Want ook zij zijn hier de dupe van. Ze hebben het namelijk altijd al heel druk, toetsen nakijken, orde houden, zorgen dat iedereen zijn huiswerk maakt, lessen voorbereiden, etc. Stel je voor dat je dit allemaal voor 40 leerlingen moet doen in plaats van 20. Twee keer zoveel werkdruk dus! En als een bijna overwerkte docent ons dan nog les moet geven, dan worden onze cijfers natuurlijk lang niet optimaal.

Helaas heeft de Tweede Kamer de motie afgewezen. Het kost te veel geld en per klas zouden de situaties toch verschillen. Kortom, de partijen willen niet meer geld investeren in het onderwijs, terwijl dit duidelijk wel nodig is. Docenten zijn duur en scholen hebben te weinig geld om meer docenten te kunnen betalen.

Maar als een extra docent niet kan, dan moeten we een andere manier vinden om het probleem op te lossen. Zouden hoorcolleges in de Anna van Rijnzaal mogelijk een oplossing bieden? Er zijn weinig verschillen met een gewone les, alleen is er meer ruimte. Nooit meer met extra tafels en stoelen zeulen dus! Ook kan het een goede oefening zijn voor de toekomst, aangezien universiteiten ook volgens dit systeem werken. Als hoorcolleges geen goede oplossing blijken, dan kunnen we misschien wel een V-uur inwisselen voor een A-uur. Dus als blijkt dat er te veel mensen in een A-uur zitten, dan kan een aantal leerlingen les krijgen in een V-uur.

Ik zie twee hele simpele oplossingen voor een probleem dat eigenlijk nooit had mogen ontstaan. Want leerlingen die niet overgaan en docenten die op het randje staan van een burn-out. Daar moeten we iets aan doen, zodat wij hopelijk binnenkort geen plofklassen meer hebben, maar vrije-uitloopklassen.

Loes van der Woerdt

Geef uw mening