Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Anna van Rijnkanaal | 19 augustus 2018

Scroll naar boven

Top

Geen reacties

De werkelijkheid van het MEP

De werkelijkheid van het MEP

De afgelopen week is het Anna Lyceum overladen met discussies in het kader van het MEP (Model European Parliament). Dit is een onderdeel van het vwo-programma waarbij de leerlingen ervaren hoe het is om in zo’n Europees Parlement het woord te mogen voeren en te debatteren. Hierbij worden de beste MEP’ers verkozen om team Anna te vertegenwoordigen op provinciaal niveau.

Toch heeft deze praktische manier van educatie veel onrust teweeg gebracht onder de leerlingen en leraren. Het MEP is bedoeld om het Europees Parlement weer te geven. En dit bestaat niet alleen uit vwo-leerlingen. Veel havoleerlingen voelen zich hierdoor  minderwaardig en onterecht achtergesteld.

Deze week heb ik verschillende mensen gesproken over dit onderwerp. Leraren en leerlingen geven massaal aan het niet eens te zijn met het beleid. Veel enthousiaste havoleerlingen bezitten het niveau om mee te mogen doen. In de afgelopen jaren werd de discussie toch steeds afgekapt, ondanks het feit dat het MEP vorig jaar te weinig leerlingen had om een heel Europees kabinet te kunnen voorstellen. Het meest opvallende argument zou dan ook zijn dat de vwo-leerlingen veel te veel in de watten worden gelegd met iets waar de havo de kans niet eens krijgt.

De heer Busz, docent maatschappijleer en leider van het MEP, heeft ondanks zijn drukke schema ons de kans gegeven om zijn standpunt over dit onderwerp op te tekenen. Hij gaf meteen aan het met de meerderheid eens te zijn. In het verleden heeft hij geprobeerd van alles te veranderen, maar tot zijn teleurstelling kreeg hij daarvoor niet de kans wegens het verschil in educatieprogramma’s tussen havo en vwo. De havoleerlingen hebben hun examens in het vijfde schooljaar, terwijl dit voor de vwo pas het zesde schooljaar is. Zo sluit de havo maatschappijleer al af in de vierde klas. Havoleerlingen zouden bij het MEP dus in hun examenjaar havoleerlingen uit de vierde moeten begeleiden. Dit zal voor meer stress onder de leerlingen en veel meer verplichtingen zorgen.

Dit jaar heeft er voor het eerst een havoleerling mogen deelnemen aan het MEP: Yannick Jean uit 5 havo. Hij heeft iedereen mogen verbazen met de talenten die hij bezit. Meneer Busz heeft mede dankzij deze prestatie ons weten gerust te stellen met het initiatief voor een selectie in de havo. Enthousiaste leerlingen zouden zo de kans krijgen om mee te doen aan het MEP. Meedoen op provinciaal niveau zal complex zijn, maar een begin is er.

Soms is de werkelijkheid anders dan hij lijkt. Het Anna van Rijn Lyceum is een internationaal actieve school die veel bevolkingsgroepen representeert. Laten we het niet alleen bij een mooi initiatief laten, maar ook zorgen dat ons doel gerealiseerd wordt. Dan bewijzen we dat progressie en ontwikkeling van het individu voor ons meer is dan alleen een waarde op papier.

Suheda Alpaslan

 

Geef uw mening